Ze komt er dan toch, de veelbesproken taks op meerwaarde bij financiële activa. Wat zal dat betekenen voor de honderdduizenden beleggers in ons land? Fiscale experts bespreken de gevolgen en zien nog wel (opvallende) ontsnappingsroutes. “Beleggers gaan nu hun aandelen geen tien jaar meer bijhouden, maar op het juiste moment kopen en verkopen. Rijke families zullen meer kunst kopen.”
“Eén van de lastigheden zal toch zijn om het allemaal grondig te verzamelen”, zegt de politieke bron. “De bank zal wel de transacties doorsturen naar de fiscus, maar je kan natuurlijk bij verschillende banken en platformen beleggingen aanhouden. Voor beleggers die onder de belasting vallen wordt het ook zaak om een buffer aan te leggen. Wie aandelen met winst verkoopt, investeert dat geld meestal opnieuw op de beurs, maar wat als de fiscus dan ruim een half jaar later komt aankloppen met een extra belasting van duizenden euro’s?” Volgens Maus zal er gewerkt worden met een aangifteverplichting. “Je moet dat dan zelf aangeven en wie iets ‘vergeet’, riskeert bij controle toch de pineut te zijn. De overheid krijgt steeds meer toegang tot dat soort gegevens hoor.” Ook Pascal Paepen deelt die mening. “Vluchten kan niet meer en wie sjoemelt, zal rap hangen. Ook de cryptoplatformen worden tegenwoordig meer verplicht om info te delen. Maar goed, er zijn nog wel uitwijkmogelijkheden. Je kan ook beleggen in – ik noem maar wat – sneakers, horloges of wijn en als je dat met meerwaarde verkoopt, is het wel onbelast. Ik verwacht dat rijke families snel meer in kunst zullen investeren. Spijtig voor onze bedrijven natuurlijk die investeringen kunnen gebruiken.”
