Wat de inkomsten uit kapitaal betreft, is het België nog steeds de regel dat deze inkomsten niet worden onderworpen aan de progressieve tarieven van de personenbelasting, maar wel aan vaste tarieven. Het algemeen geldende principe dat op fiscaal vlak in België de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, gaat dus niet op voor wie inkomen uit kapitaal en roerende goederen heeft verkregen. De belastingheffing van inkomen uit kapitaal en roerende goederen is onder Di Rupo echter fors gestegen, maar desondanks is de belasting op inkomsten van kapitaal nog steeds merkelijk voordeliger dan de belastingheffing op uw arbeidsinkomen. Enerzijds zijn er nog steeds een aantal inkomsten die volledig van belastingheffing zijn vrijgesteld, en anderzijds voor de inkomsten die wel belastbaar zijn bedraagt het tarief maximaal 25% en dit ongeacht de omvang van het inkomen.
GEVAL 1: DE SPAAR- EN TERMIJNREKENING
De vrijstelling geldt voorlopig wel enkel voor intresten verkregen van Belgische financiële instellingen. Dit is niet naar de zin van het Europees Hof van Justitie die België heeft veroordeeld wegens het discrimineren van de Belgische belastingplichtigen die ook intresten hebben verkregen op een spaarrekening in een andere Europese lidstaat. Ondertussen werkt de regering aan een voorste om de vrijstellingsregeling ook tot de Europese spaarrekeningen uit te breiden.
Bij termijnrekeningen, dat wil zeggen rekeningen waarvoor een vaste termijn op opzeggingstermijn geldt, liggen de zaken fiscaal anders. Termijnrekening mogen dan wel vaak een hoger rendement opleveren dan de spaarrekening, fiscaal worden de intresten van een termijnrekening ook zwaarder belast. Om te beginnen is de vrijstelling van 1.880 euro (aanslagjaar 2014) niet van toepassing op deze vorm van sparen en daarenboven is ook het tarief hoger, m.n. 25%.
GEVAL 2: KASBONS EN OBLIGATIES
GEVAL 3: DE VOLKSLENING
GEVAL 4: SPAARVERZEKERINGEN
Tak 21- en tak 23-verzekeringscontracten die langer dan 8 jaar lopen worden volledig vrijgesteld van roerende voorheffing. Indien het contract minder lang loopt of indien u uw centen voor de afloop van de periode van 8 jaar wenst op te nemen, dan is er wel 25% roerende voorheffing verschuldigd op de inkomsten van de verzekering. Indien u toch uw centen zou nodig hebben voor de periode van 8 jaar is verstreken, dan kan u nog altijd aan roerende voorheffing ontsnappen door een overlijdensverzekering af te sluiten ten belope van minimaal 130 % van de gestorte premies en erover te waken dat u als intekenaar in het contract ook bent aangeduid als verzekerde en als begunstigde bij leven. Ook dan is de roerende voorheffing vrijgesteld, maar dan moet u natuurlijk wel een extra premie betalen voor uw overlijdensverzekering waardoor uw rendement uiteraard wordt aangetast. Ook wanneer de verzekeringnemer overlijdt tijdens de duur van het contract dan wordt het contract ontbonden zonder dat er roerende voorheffing wordt geëist aan de erfgenamen.
De vrijstelling van roerende voorheffing betekent echter niet dat de fiscus helemaal buiten schot blijft. De opbrengst van een tak 21 of tak 23 verzekering mag dan wel zijn vrijgesteld, maar de fiscus passeert wel langs de kassa door middel van een zogenaamde premietaks. Deze belasting is verschuldigd op elke storting die men doet in een spaarverzekering. Aanvankelijk bedroeg deze premietaks 1,1% maar onder de regering Di Rupo werd deze belasting verhoogd tot 2%.
GEVAL 5: AANDELEN
Nochtans zijn er ook uitzonderingen op deze regel. De regering Di Rupo heeft een aantal maatregelen genomen om de economie terug aan te zwengelen. Een van deze maatregelen zorgt voor een lagere belastingheffing op dividenden. Dividenden die afkomstig zijn van aandelen, die op naam en door inbreng in geld zijn gecreëerd na 1 juli 2013, worden belast worden belast aan een lager vast tarief van hetzij 20%, hetzij 15%. De bedoeling van deze maatregel was het aanzwengelen van het spaargeld in de richting van aandelen. Deze maatregel wordt echter wel aangevochten voor het Grondwettelijk Hof omdat aandeelhouders van vennootschappen die voor 1 juli 2013 werden opgericht fiscaal worden gediscrimineerd ten aanzien van aandeelhouders van vennootschappen die na 1 juli 2013 werden opgericht.