Ex-partners die in een co-ouderschapsregeling zitten, worden niet op een gelijke manier behandeld bij de toekenning van sociale en fiscale voordelen, hekelt de SP.A. ‘Nochtans zijn daar relatief eenvoudige oplossingen voor’, reageert fiscaal expert Michel Maus.
‘Dat is fundamenteel oneerlijk’, stelt SP.A-parlementslid Caroline Gennez, die zelf plusmoeder is. ‘Als een kind bij beide ouders verblijft, moeten ook beide ouders gelijke rechten en gelijke voordelen krijgen. Waarom verdelen we die voordelen dan niet?’
DUBBELE DOMICILIE
Begin 2016 kwam CD&V echter al met een verblijfsregister, dat het mislopen van de gemeentelijke voordelen grotendeels heeft opgelost. Dat vindt de partij geen ‘begin’ maar een meer dan afdoende lokale maatregel. CD&V vreest dat er bij het invoeren van de dubbele domicilie achteraf fiscale lijken uit de kast vallen.
ALLEENSTAANDEN
In 2013 zaten ongeveer 63.000 belgen in het fiscale systeem voor een co-ouderschapsregeling, terwijl er meer dan 520.000 alleenstaanden met een kind ten laste werden geregistreerd. Dat hiaat is grotendeels te verklaren doordat de wet achterop hinkt, argumenteert Maus. ‘Mensen die feitelijk samenwonen of een LAT-relatie hebben, komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor het fiscale systeem van de huidige co-ouderschapsregeling. Bij hen zal het kind automatisch altijd bij een van beide ouders ten laste zijn. We hebben in het verleden al grote stappen gezet, maar het systeem is nog steeds niet absoluut sluitend.’
FISCALE KOTERIJEN
‘Nu is een kind ten laste iemand die deel uitmaakt van een gezin. Dat gezin is tevens de plaats waar de domicilie van het kind zich bevindt. Als we daar een werkbaar instrument kunnen bedenken dat zegt dat kinderen in meerdere gezinnen leven en dus op meerdere plaatsen ten laste zijn, dan is de zaak eveneens opgelost’, vindt Maus. ‘We moeten geen nieuwe fiscale koterijen bouwen om dit probleem te counteren.’
DE STANDAARD: ‘GEEN NIEUWE FISCALE KOTERIJEN BOUWEN VOOR CO-OUDERSCHAP’